Mnozí to jistě znají, ale já se přiznám, že ne vždy si pamatuji vše. I proto tady přidávám tento článek, který popíše osobnosti v FM (jejich negativa, ale i pozitiva).
Jasně, každý by chtěl příkladného občana (Model Citizen), ale těch je ve hře opravdu málo. Za to škála povahových rysů (osobností) ve hře, je velmi rozmanitá. Občas není snadné se v tom vyznat, proto tento seznam.
Hráčská osobnost
Hráčův popis osobnosti vám dává přehled, jak by měl být zvládán, např. při týmových rozhovorech. Když máte hráče s vysokým odhodláním a tlakem, můžete pak být na něj náročnější v týmových rozhovorech, místo toho hráč s malým hodnocením v těchto atributech bude potřebovat být povzbuzen. Taktéž, pokud hodně vašich hráčů je ambiciózních, potřebujete držet pozitivní šance na výhru, když se účastníte tiskových konferencí.
Je důležité pokusit se vybudovat tým s pozitivním charakterem. Tito hráči budou ukazovat lepší postoj na i mimo hřiště, zároveň budou obzvláště užiteční jako učitelé pro mladší hráče tím, že jim předají některé jejich pozitivní znaky. Zejména profesionální hráči se budou rozvíjet dobře, můžou vydržet těžší tréninkovou zátěž a mít delší kariéru. Zároveň jejich skvělý přístup bude patrný v různých oblastech, například lépe zareaguje na disciplínu.
Právě oni jsou nejlepšími učiteli, jelikož zlepšování jejich profesionalismu pomáhá mladým hráčům růst rychleji, stejně tak jim předávají jiné výhody profesionality.
Vyplatí se mít v týmu odhodlané hráče, stejně jako ambiciózní, pokud však manažerujete menší klub a hráči jsou znepokojeni, pak budou chtít opustil klub. V tom případě loajální hráči mohou být vhodnější. Mimoto, čím více hráčů s podobnou osobností, tím lepší harmonie v týmu bude, což vede k lepším vztahům hráčů, lepší morálce, a lepším výkonu na hřišti.
Povahové atributy
- Adaptace — jak dobře se hráč usadí v klubu/zemi (čím nižší, tím horší).
- Ambice — jak moc chce hráč dosáhnout úspěchu. Více ambiciózní hráč se bude zlepšovat více, bude se více snažit na hřišti (udělá pro vítězství maximum), ale také bude chtít opustit horší či neúspěšný klub, a nebo bude chtít vyšší plat.
- Kontroverze — jak bude hráč otevřený k médiím. Více kontroverzní hráč více kritizuje manažerovy metody.
- Loajalita — jak moc chce hráč zůstat v jeho stávajícím klubu. Více loajální hráč bude pravděpodobně méně přijímat lepší smlouvy od jiných klubů, a zároveň se naštve, když na něj někdo zatlačí skrze média.
- Tlak — jak se hráč vyrovná s vyzývající situací. Čím vyšší atribut hráč má, tím méně bude hráč cítit tlak z očekávání, například, když ho protivníkův manažer okomentuje v médiích, nebo když tým bojuje o úspěchy nebo se snaží vyhnout sestupu na konci sezóny, stejně jako během zápasů.
- Profesionalita — jak tvrdě hráč pracuje a jak dobrý je obecně jeho přístup. Profesionálnější hráči budou lépe projevovat pozitivní přístup mimo hřiště, například budou lépe reagovat na disciplínu. Zejména se budou lépe vyvíjet, tvrději trénovat a vydrží těžší tréninky. Také mají tendenci mít delší kariéru.
- Sportovní chování — jak morálně se bude hráč během zápasu chovat (zákeřnost a tak). A také, čím vyšší úroveň, tím více podporuje manažera. Nehodí se však úplně na “špinavou práci”.
- Temperament — jak klidný je hráč, jestliže se pro něj situace nevyvíjí dobře. Hráči s vyšší hodnotou temperamentu mají menší pravděpodobnost na ztracení disciplíny, pokud jejich tým prohrává nebo jsou faulováni.
Popisy osobností
Jsou rozděleny na pozitivní, neutrální a negativní. Konkrétní hodnoty atributů, resp. jejich rozsah, vychází z článku na FMScout.com.
Pozitivní osobnosti
- Příkladný občan (Model citizen)— Hráč má dobré hodnoty Ambicí (12+), Odhodlání (14+), Loajality (15+), Tlaku (14+), Profesionality (15+), Sportovního chování (15+) a Temperamentu (15+).
- Perfekcionista (Perfectionist) — Hráč má velmi dobré hodnoty Ambicí (14+), Odhodlání (14+)a Profesionality (14+), ale nízký Temperament (< 9).
- Rozhodný (Resolute)— Hráč má velmi dobré hodnoty Odhodlání (15+) a Profesionality (15+), slušné Sportovní chování (12+), ale Ambice (5+) a tlak (< 15) mohou být všelijaké.
- Ukázkový Profesionál / Profesionál / Docela Profesionální (Model Professional / Professional / Fairly Professional)— Hráč má velmi dobrou hodnotu Profesionality (20, 18+, 15+) a slušnou úroveň Temperamentu (10+). Ale Odhodlání bývá nižší.
- Živý (Spirited) — Hráč má dobré hodnoty Tlaku (15+), Profesionality (11+) a slušnou úroveň Temperamentu (10+), může však zaostávat v Odhodlání (< 17) a ve Sportovním chování (< 14) .
- Pevně odhodlaný / Odhodlaný / Docela Odhodlaný (Driven / Determined / Fairly Determined) — Hráč má velmi dobrou hodnotu Odhodlání (15+) a slušné Ambice (12+, < 12).
- Se železnou vůlí (Iron Willed)— Hráč má nejvyšší hodnotu Tlaku (20) a dobré Odhodlání (15+), ale libovolné sportovní chování (5+).
- Houževnatý (Resilient)— Hráč má velmi dobrou hodnotu Tlaku (17+) a dobré Odhodlání (15+), ale s různorodými Ambicemi (8+) a Sportovním chováním (5+).
- Charismatický lídr (Charismatic Leader) — Hráč má velmi dobré hodnoty (18+) Vůdcovství , Sportovního chování a Temperamentu.
- Rozený lídr (Born Leader) — Hráč má nejvyšší hodnoty Vůdcovství (20) a Odhodlání (20).
- Lídr (Leader) — Hráč má nejvyšší Vůdcovství (20).
- Velmi Ambiciózní / Ambiciózní / Docela Ambiciózní — Hráč má velmi dobrou hodnotu Ambicí (20, 15+), ale nízkou Loajalitu (< 10) a Odhodláním (< 14).
- Nestálý (Fickle) — pouze u nově generovaných hráčů, kteří mají vysoké ambice (15+), ale nižší Odhodlání (< 14), Loajalitu (< 14) a Profesionalismus (< 14).
- Prodejný (Mercenary) — pouze u nově generovaných hráčů, kteří mají extrémní ambice (17+), mohou mít vyšší Odhodlání (< 17), ale prakticky nemají Loajalitu (< 3).
Negativní osobnosti
Podle všeho by se všechny negativní osobnosti měly objevovat výhradně u nově generovaných hráčů.
- Liknavý (Slack)— Hráč má nízký Profesionalismus (1) a Odhodlání (< 9), ale může mít dobrý Temperament (5+).
- Apatický (Casual) — podobně jako u Liknavého, jen jsou hodnoty lepší — Profesionalismus (< 4), Odhodlání (< 9) a Temperament (5+).
- Temperamentní (Temperamental)— Hráč má velmi nízkou hodnotu Temperamentu (< 4) a docela nízký Profesionalismus (< 10).
- Snadno znechucený (Easily Discouraged) — Hráč, který může být dobrý Profesionál (5+) s výborným Sportovním chováním (< 17), jenže snadno rozhozený kvůli nízkým Ambicím (< 10) a špatnému Odhodlání (1).
- Nerozhodný (Low Determination) — Hráč podobný snadno znechucenému, ale s vyšším Odhodláním (< 5).
- Bezpáteřní (Spineless)— Hráč má nemá žádný Tlak (1) a nízké Odhodlání (< 10). Ale může být slušným Profesionálem (5+) s dobrým Sportovním chováním (< 17).
- Málo Sebevědomý (Low Self Belief) — Hráč má velmi nízkou hodnotu Tlaku (< 3)a nízké Odhodlání (< 10). Ale může být slušným Profesionálem (5+) s dobrým Sportovním chováním (< 17).
- Skromný (Unambitious) — Hráč s velkou Loajalitou (11+), slušným odhodláním (< 17), ale s nízkými Ambicemi (< 5). Tuto osobnost mohou mít i reální hráči.
Neutrální osobnosti
- Veselý (Jovial) — Hráč má dobrou hodnotu Tlaku (15+), slušnou úroveň Temperamentu (10+), ale slabý Profesionalismus (< 10), Sportovní chování (< 14) a různou úroveň odhodlání (< 17).
- Bezstarostný (Light-Hearted) — Hráč má dobré hodnoty Tlaku (15+) a Sportovního chování. Zároveň má slušnou úroveň Odhodlání a Temperamentu.
- Oddaný / Velmi Loajální / Loajální / Docela Loajální (Devoded / Very Loyal / Loyal / Fairly Loyal)— Hráč má velmi dobré hodnoty Loajality (20, 20, 17+, 15 +), ale malé Ambice (< 8). Zpravidla však mívá vyšší Odhodlání, ale různý Profesionalismus (< 14).
- Čestný / Sportovní / Docela Sportovní (Honest / Sporting / Fairly Sporting)— Hráč má velmi dobré Sportovního chování (20, 18+, 15+), ale slabé Odhodlání (< 10). Ovšem Profesionalismus nemusí být špatný (8+, 5+, < 14).
- Vyrovnaný (Balanced)— Hráč má vyrovnanou osobnost, která nepasuje do žádné z výše zmíněných osobností, ale většina atributů se pohybuje v rozmezí 1 až 14.
- Nesportovní / Realista (Unsporting / Realist) — Pouze u nově generovaných hráčů, kteří mají velmi nízkou hodnotu Sportovního chování (< 4), ale slušné Odhodlání (10+).
Popis médií
A takto popisují hráče média, občas se z toho dá i něco usoudit.
- Konfrontační (Confrontational) — hráč, který se dostává často do sporů, neboť má nízký Temperament (< 4) a nízké Sportovní chování (< 4).
- Vyhýbavý (Evasive) — profesionál, který se raději vyhne sporu, neboť nemá Kontroverzi (6–14). Temperament (7–14), Profesionál (15+) a Tlak (15+)
- Vyrovnaný (Level-Headed) — Loajální (11+) hráč s dobrým tlakem (7+), ale může mít nižší Kontroverzi (< 14).
- Přátelský (Media-Friendly) — hráč, jenž je přátelský k médiím, vypustí ven cokoli, neboť má nízkou Kontroverzi (< 14).
- Otevřený (Outspoken) — vysoká úroveň Kontroverze (15+).
- Zdrženlivý (Reserved) — nízká úroveň Kontroverze (< 5), ale slušná úroveň Temperamentu (7+) a vysoká Profesionalismu (15+).
- Cholerický (Short-Tempered) — nízká úroveň Temperamentu (< 4).
- Klidný (Unflappable) — hráč co se výborně vyrovná s Tlakem (15+) i Temperamentem (15+).
- Nestálý (Volatile) — Hráč s nízkou úrovní Temperamentu (< 6).
Pro finální určení kvalit hráče doporučuji nástroj od Zealanda (popsaný v dřívějším článku).
Originál článku vyšel na blogu - https://medium.com/@FMPanda/povahov%C3%A9-rysy-v-fm-d5a1014f675.